Cambodja. een land met vele gezichten - Reisverslag uit Khett Siem Reab, Cambodja van Klaas en Esther - WaarBenJij.nu Cambodja. een land met vele gezichten - Reisverslag uit Khett Siem Reab, Cambodja van Klaas en Esther - WaarBenJij.nu

Cambodja. een land met vele gezichten

Door: Esther en Klaas

Blijf op de hoogte en volg Klaas en Esther

11 Februari 2009 | Cambodja, Khett Siem Reab

Zaterdag, 3.00 uur ‘s nachts, de wekker gaat, ahhh, toch wel erg vroeg om om 7 uur in het vliegtuig te moeten zitten. Om 8.00 uur aangekomen in Siem Reap, Cambodja en deze dag vooral erg rustig doorgebracht. Siem Reap is een erg leuk stadje met nog vele gebouwen uit de Franse koloniale tijd. De volgende dag werd het weer tijd voor actie, 2 fietsen gehuurd en op weg naar de tempel complexen van Angkor Wat, het grootste tempel complex van Zuidoost Azië. Naast de beroemde tempel Angkor Wat, staan er nog honderden andere tempels in de omgeving. Omdat het bij Angkor zelf heel erg druk was besloten we eerst door te fietsen naar de volgende tempels. Iedere tempel is verschillend, maar bijna allemaal zijn ze erg indrukwekkend, door hun grootte en gebeeldhouwde decoraties. Bayon was een van onze favorieten met 216 gezichten die de jungle inkijken. De eerste dag hebben we een rondje gefietst van 26 km met vele stops onderweg. Een dag is zeker niet genoeg, op dag 2 hebben we Angkor Wat zelf bezocht, heel erg indrukwekkend, deze tempel is waarschijnlijk gebouwd tussen 1112 en 1152 en het is niet te bevatten hoe dat mogelijk was, zonder de hedendaagse technieken. Angkor Wat is het grootste religieuze monument ter wereld. De laatste tempel die we bezocht hebben was Ta Prohm, een tempel die nog grotendeels gebleven is zoals hij werd gevonden door de Europese ontdekkers. De tempel is overwoekerd door een aantal enorme bomen.
Alhoewel we in twee dagen nog lang niet alle tempels hadden gezien was het voor ons weer tijd voor wat anders. Op dinsdag reisden we met de boot naar Battambang, dit staat bekend als de mooiste boottocht van Cambodja. Het was een geweldige reis, er zijn zoveel dorpjes op het water en vanuit de boot krijg je een goed idee hoe de mensen hier leven. Alle kinderen zwaaiden en riepen enthousiast naar ons. Wel was de reis een stuk langer dan we dachten, we hebben ruim 10 uur op de boot gezeten ipv de 5 a 6 uur die ons verteld was. Dat was voornamelijk te wijten aan de waterstand op het middelste deel van de route, die kwam namelijk overeen met die van een lek zwembad. Toen we vertrokken was er wel wat beweegruimte aan boord, maar onderweg pikten we vele Cambodjaanse reizigers op, onder andere een mevrouw die het ook nog eens nodig vond om tegen Esther aan te gaan slapen. Esther vond het op haar beurt weer zielig om tegen de dame in kwestie te zeggen dat die twee ellebogen een uur lang in haar nek niet erg comfortabel waren. Kortom de aankomst in Battambang was een vreugdevol moment.
Vandaag hebben we een geweldige dag gehad, in de Lonely Planet lazen we dat er veel te zien is rondom Battambang en dus zochten we een tuktuk met Engels sprekende chauffeur en gingen we op pad. Eerst naar de bamboe trein; Er ligt een spoorlijn helemaal naar de hoofdstad die ooit door de Fransen aangelegd is, maar tegenwoordig rijden er geen gewone treinen meer, maar wordt het spoor gebruikt door kleine gemotoriseerde karretjes, bestaande uit twee treinassen met wielen en een bamboe plaat erop. Het is enkel spoor, dus in geval van een tegenligger gaat het minst beladen karretje, dat was altijd de onze natuurlijk, van het spoor, daarna worden de wielen van het spoor getild en kan de tegemoet komende “trein” passeren. We hebben een kort ritje met de bamboe trein gemaakt. Vervolgens werden we gebracht bij een monument ter nagedachtenis aan de slachtoffers van het Pol Pot bewind, hier werd het verschrikkelijke verhaal verteld van deze tijd en wat de mensen in Cambodja hebben moeten door staan. Op onze toer hebben we verder gezien hoe sticky rijst gemaakt wordt en dit geproefd en ook zijn we bij een familie geweest die rijstpapier maakt voor spring rolls. Het reizen met de tuktuk is erg leuk, ook tijdens het rijden zie je zoveel van het leven hier. Morgen verder naar de hoofdstad Phnom Penh voor nieuwe avonturen.

• 11 Februari 2009 - 17:16

Ramona:

Leuk, al die verhalen. Geniet van jullie prachtige reis. Groetjes uit een koud en glad Nieuw-vennep

• 12 Februari 2009 - 03:07

Mark:

leuk om jullie verhalen te lezen. Jullie karretje staat hier nog netjes voor de deur. groetjes uit een heerlijk Coolum Beach

• 13 Februari 2009 - 09:32

Aad:

Ha Esje en Klaas,
    Leuk om jullie verhaal over Cambodja te lezen. Fascinerend he, die oude cultuur daar.
    Ik neem aan dat jullie de Killing Fields ook nog wel zullen bezoeken; doe dat zeker als je daartoe in de gelegenheid bent. Op dit moment (30 jaar na dato)is het eerste (!) proces gaande tegen één van de leiders van de Rode Khmer.
    Ik ben ook heel benieuwd naar jullie ervaringen in Laos. We lezen en leven met jullie mee.
    Veel liefs, Aad