Phnom Penh en Rana Homestay - Reisverslag uit Phnom-Penh, Cambodja van Klaas en Esther - WaarBenJij.nu Phnom Penh en Rana Homestay - Reisverslag uit Phnom-Penh, Cambodja van Klaas en Esther - WaarBenJij.nu

Phnom Penh en Rana Homestay

Door: Esther en Klaas

Blijf op de hoogte en volg Klaas en Esther

19 Februari 2009 | Cambodja, Phnom-Penh

Vanuit Battambang trokken we per bus verder naar de hoofdstad Phnom Penh, een mooie reis door het platteland die nog werd opgeluisterd met prachtige karaoke in de bus, met als hoogtepunt de Cambodjaanse cover van Zachtjes tikt de regen tegen 't zolderraam. Dat was dus dubbel genieten.
In Phnom Penh gingen we direct door naar de ambassade van Laos om nog voor het weekend onze visa te regelen. Maar bureaucratie op z'n hoogtepunt; Op donderdag aanvragen is tot maandag eind van de middag wachten op een stikker in je paspoort. We hadden dus alle tijd om Phnom Penh te verkennen.
Vooral de gevangenis S21, voor de trouwe nieuws volgers vast bekend inmiddels nu het proces afgelopen week van start ging tegen de voormalig gevangenis leider, Duch, was erg indrukwekkend. Ook ons bezoek aan een van de vele Killing Fields was zeer de moeite waard, omdat je dan pas echt een beetje begint te begrijpen hoe ellendig de Pol Pot tijd moet zijn geweest.
Na Phnom Penh trokken we verder in noordoostelijke richting naar de omgeving van het stadje Kompong Cham, aan de Mekong rivier. Daar verbleven we twee dagen en nachten bij mensen thuis op het platteland. Dit was een hele bijzondere ervaring. Tijdens ons verblijf maakten we met de Cambodjaanse eigenaresse een wandeling over het platteland en ook nog een fietstocht door kleine boerendorpjes in de omgeving. We hadden de mogelijkheid om met vele mensen in de omgeving te praten over hun werk en leven, dankzij het geweldige tolk werk van onze gids. Zij kende veel mensen en beide avonden kwam er ook iemand op de homestay langs met wie wij konden praten. De eerste avond was dat de moeder van onze gastvrouw, die ons veel kon vertellen over de tijd van het Pol Pot regime. De tweede avond was het een lerares, die ons informeerde over het Cambodjaanse school systeem. Erg leuk en leerzaam allemaal. Daarnaast heeft onze gastvrouw ons kennis laten maken met de Cambodjaanse keuken en mochten we zelf ook nog meehelpen bij het bereiden van een overheerlijke curry. Het eten was van een kwaliteit die een Michelin ster niet zou misstaan. Kortom helemaal top!
Nu zijn we aangeland aan de grens met Laos, waar we morgen de volgens de geruchten door corruptie geteisterde oversteek gaan maken. Het zal wel een paar dollars gaan kosten, maar we zouden onszelf niet zijn als we daar niet eerst keihard over onderhandeld hebben.

• 19 Februari 2009 - 14:42

Ina :

Ha lieve Esther en Klaas,

Wat een ervaringen weer! Geweldig.

Als jullie in Nederland zijn mogen jullie je kookkunsten wel vertonen. We rekenen op een heerlijke schotel. En dan maar hopen dat wij ook geen buikkrampjes krijgen.
    Fijne reis verder!

Kus, mama

• 19 Februari 2009 - 19:28

Tante Jannie:

Lieve Esther en Klaas,
    Zo leer je nog eens koken. en wat zien jullie zo veel van deze prachtige wereld. Hartelijke groet en liefs.

• 20 Februari 2009 - 14:41

O En O Klink:

Hoi,
    zo dus jullie gaan ons als je hier bent informeren over hoe we lekker kunnen koken,oma zou die curry wel eens willen proeven...
    Leuk dat jullie ons op de hoogte houden van de geweldige reis die jullie maken voor dat je weer naar ons koude landje komt.
    Verder nog een fijne reis,en tot horens en ziens
    veel liefs van o en o

• 23 Februari 2009 - 15:43

Jaap En Geertje:

Fantastisch geschreven over wat jullie daar meemaken. Geniet van de verdere reis. Wij horen volgende maand vast nog wel uitgebreidere verhalen.

• 10 Maart 2009 - 00:45

Don & Kheang:

Hi Klaas and Esther,

Many thanks for the kind words. It is always wonderful to have guests who are receptive to the real rural experience of Cambodia. We wish you much joy in your future travels.
    Cheers!!!