Laos Encores - Reisverslag uit Vientiane, Laos van Klaas en Esther - WaarBenJij.nu Laos Encores - Reisverslag uit Vientiane, Laos van Klaas en Esther - WaarBenJij.nu

Laos Encores

Door: Esther en Klaas

Blijf op de hoogte en volg Klaas en Esther

11 Maart 2009 | Laos, Vientiane

In het zuidelijke stadje Pakse hebben we de volgende dag twee brommers gehuurd (eigenlijk meer motors met 100cc) en daarmee twee dagen rondgereden op het Bolaven plateau. Deze hoogvlakte is door zijn wat koelere klimaat met veel regen bij uitstek geschikt voor het telen van koffie en thee. Verder zorgen het weer en de steile bergwanden voor prachtige watervallen. Kortom genoeg te zien. Terug in Pakse zijn we nog dezelfde avond met de nachtbus, voorzien van heuse stapelbedden, doorgereisd naar Vientiane, de hoofdstad van Laos. Vientiane is een rustige en relaxte stad, maar er zijn niet erg veel bezienswaardigheden. En omdat we er nog een keer terug komen besloten we om de volende dag meteen per bus door te reizen naar Luang Prabang. Dit is de vroegere hoofdstad van het land en momenteel het Budhistische centrum van het land. In de stad zijn talloze tempels te vinden en er wonen meer dan 2000 monniken in de stad. Het stadje zelf is erg schilderachtig met een mooi centrum vol prachtige oude straatjes. Het staat niet voor niets op de UNESCO werelderfgoedlijst. Vanuit Luang Prabang trokken we met een oude gammele bus verder naar Luang Nam Tha, een stadje vlakbij de Chinese grens. Bij Luang Nam Tha ligt het Nam Ha National Park, een groot jungle gebied waar we de volgende dag een trektocht maakten met een kleine groep en twee gidsen. Helaas gingen er wat dames mee die binnen een jaar of twee klaar zijn voor een rollator. Dus het tempo op de steile jungle routes was zo laag dat de gids bijna zijn kapmes nodig had om te zorgen dat het pad niet dicht groeide tussen de eerste en laatste deelnemer. Gelukkig maakte het bezoek aan een bergstam, de Akha people, aan het einde van de tocht alles weer goed. Heel bijzonder om wat mee te krijgen over de manier waarop deze mensen leven.
Bij terugkomst in Luang Nam Tha bleek dat we uitgenodigd waren door de eigenaar van ons Guest House op de bruiloft van zijn broer. Dat werd dus onze eerste Laos bruiloft en ook de eerste bruiloft in afritsbroek. Een bijzondere ervaring! De blanke gasten waren ook een bijzonderheid, dus iedereen wilde graag met ons toasten, wat voor een redelijk alcoholpromilage zorgde.
De afgelopen dagen zijn we tenslotte erg actief geweest in het Bokeo reserve in het noordwesten van Laos. Hier hebben we drie dagen lang de Gibbon Experience ervaren. Gibbons zijn apen die op meesterlijke wijze door de bomen slingeren en om die kunst te ervaren gingen we op trektocht door de jungle, waarbij we ons regelmatig gezekerd aan een staalkabel met duizelingwekkende vaart over hele vallei-en heen slingerden. Je moet het je voorstellen als een tokkelbaan, maar dan 400 tot 500 meter lang, waarbij je soms ruim 150 meter hoog boven het regenwoud hangt. Echt super gaaf! De nachten brachten we door in boomhutten, ongeveer 30 meter hoog in enorme woudreuzen. Zeer bijzonder. Minder goed aan de experience was dat de gidsen slecht tot geen Engels spraken, nauwelijks getraind waren en het eten of drinkwater dat we kregen vervuild was. Het maakte zes van de acht deelnemers van onze groep ziek en ook Esther had de laatste dag te kampen met diaree.
Nu zitten we aan de grens met Thailand en morgen vliegen we terug naar Vientiane. Daar hebben we dan nog een dag, waarna we terug gaan naar Maleisie.

• 11 Maart 2009 - 06:36

Ina:

Lieve Esje en Klaas,

Wat super gaaf allemaal!! Heerlijk om weer even recente foto's van jullie te zien. Foto's spreken boekdelen..

Tot over 2 weekjes.
    Kus, mama

• 11 Maart 2009 - 14:16

Geertje:

hoi lieverds.
    wat weer een prachtig verslag van jullie'.
    Het was heerlijk om vanmorgenvroeg Klaas even aan de telefoon te hebben. Ik hoop Esther dat je gauw weer helemaal de oude bent. Super mooie foto,s. Nog een fijne tijd samen en wij verheugen ons op jullie thuiskomst.
    dikke kus mama.

• 11 Maart 2009 - 19:37

Persoontjes:

hallo
    wat weer een leuk verhaal, spannend hoor die gibbon experience en leuk zo'n bruiloft en irritant trage dametjes op een jungle tocht.
    Maar ja ook dat moet je een keer meegemaakt hebben ha ha.
    veel plezier nog op jullie reis!
    groetjes van ons.

• 12 Maart 2009 - 18:23

O En O:

hoi,
    Stelletje snelheidsmaniakken,dat lijkt me nou heerlijk daar op de motor door onbekend gebied te snorren.
    Het moet wel dat jullie genieten!!!!!
    behalve het eten,maar ja je kunt niet alles hebben
    Dank dat je ons mee laat kijken...
    Hartelijke groet en een kus van oma
    o en o

• 14 Maart 2009 - 14:04

Tante Jannie:

dag lieve Klaas en Esther,

lijkt me super wat jullie daar allemaal doen en beleven. Ik zou het niet durven hoor zo boven het regenwoud te hangen.
    H.Gr. jannie